السلام عليكم يا معشر الكياوية ...
اتيحت لى اليوم فرصة جيدة لتجربة النيو سيراتو موديل 2011
بالفتيس الجديد ( الست سرعات) - السيارة خليجى وليست توكيل
والحقيقة لم اعرف بلد اعادة التصدير هل هى سعودى - كويتى - اردنى - ... الخ
لان بها توليفة عجيبة شويتين ....
السيارة قام احد اصدقائى بأستأجرها نظرا لان سيارته تعرضت لحادث وهى فى الاصلاح.
السيارة منذ ان جلست خلف عجلة قيادتها عدادها كان عامل 3000 كم فقط وقد قمت
بقيادتها لمدة 60 كم تقريبا
لون السيارة بنى وفرش المقاعد طوبى والتابلوه والابواب اسود فى طوبى وكل شىء بلاستيك
السيارة اول فئة وسعرها 103 الف جنيه
مش هتكلم كتير عن العربية لانها قتلت بحثا وكلاما اللى يهمنا هما هو ناقل الحركة الجديد
فى بداية التحرك بالسيارة العربية فى غاية السلاسة والعزم شديد (نسب التخفيض الجديدة عاملة شغل)
وتكتسب سرعتها فى زمن قليل , شعورك بالنقلات معدوم حاولت اكثر من مرة الشعور بها و لم اتمكن
لما كنت بأحول لوضع الاستبترونك اجد ان النقلة على السرعة السادسة (بتنقل لاعلى غيار فى زمن قليل جدا)
الكيك داون مع هذا الفتيس ضعيف ما بيخطفش العربية منك زى الفتيس الاربع سرعات
فقط ارتفاع صوت المحرك والـ RPM بأستجابة قليلة نسبيا فى التسارع
طبعا الاستبترونيك فى وجود الست سرعات اكثر متعة مع الاستمتاع بارقام النقلات على
شاشة التابلوه بنورها الاحمر الجميل من 1 الى 6
كمان فيه ميزة ان وضع عصاية الفتيس P R N D مضيئة بمعنى: لما جيب الفتيس على
وضع الـ D حرف الـ D بينور احمر وهكذا كل الاوضاع ....ومع اضاءة النور الصغير
كل الرموز بجوار عصاية الفتيس بتضىء بلون احمر خافت و حرف الوضع الحالى يضىء بنور احمر قوى
الجراب او الكسوة الجلد لعصاية الفتيس والاطار النيكل المحيط بها فى غاية الاناقة وتحس انك فى BMW
قيادة العربية كانت غاية فى السلاسة والهدوء والـ RPM منخفض على سرعات عالية
الفتيس الست سرعات بصراحة اضافة غير عادية اضافتها كيا فى سيارتها والتى اعطت
لها رونقا خاصا واداء هادىء سلس - الف مبروك لكل من سيشترى سيارة بناقل الحركة الجديد
على هامش تجربة القيادة:
طبعا فى اول كام كيلو متر من التجربة كنت مركز مع الفتيس ومريت على اكثرمن مكان غير ممهد
وكانت العفشة "ناعمة وطرية" وكلها حنية على عكس ما هو معتاد من السيراتو
فتعمتد "اكل" العديد من المطبات والذى كانت استجابة السيارة لها فوق الرائعة وكنت مستغرب
وبعدين اكتشفت ان جنطها 15 "أنش" وسبور اول مرة اشوف جنط 15"أنش" سبور..!!!
طبعا عند اكتسابك للسرعة بتحس ان ثابت العربية بيقل والسيطرة عليها مش بسهولة وده مش
جديد على السيراتو واقصى سرعة جبتها فى وضع الستيبترونك كانت 180 كم ومقدرتش
اجيب اكتر من كده.
على الرغم من العربية فاضية والراديو One DIN ومافيهاش USB و Air Bag واحدة للسائق
الا انى كنت مستمتع بها تماما
فعلا سيراتو "غير" - نصيحة لكل من هو مقبل على شراء السيراتو لابد من الفتيس الجديد
وياريت يجبها بالجنط الـ15 أنش سبور ....
اترككم مع بعض الصور للموضوع ....
طبعا الفتيس غنى عن التعريف
رموز عصاية الفتيس مضيئة و وضع الـ D واضح بأضاءة أقوى
الكونصول الاوسط والراديو One DIN ولايوجد USB
الاضاءة الحمراء المميزة ليلا
شكل العدادات
الفتيس بيجيب اعلى نقلة فى زمن قليل
الغيار السادس قبل الوصول لـ 100 كم/ ساعة
الوصل لسرعة واعلى غيار على عدد لفات قليل للمحرك
مؤشر للحرارة الخارجية بجوار الساعة
الجنط 15 أنش سبور
ارتفاع جدار الاطار ادى لنعومة العفشة وقلة الاحساس مشاكل الطريق
بعد نهاية تجربة القيادة وقطع 67 كم